Sabtu, 27 Februari 2021

Tentang con artist.

 



Walaupun aku gemar atau suka menonton fiksyen-fiksyen (video) baik filem atau anime tentang con artist (antaranya seperti anime di atas) aku tetap tidak bersetuju dengan moral philosophy yang dianjurkan mereka. Baik filem terbaru Rosamund Pike atau Anna Hathaway, bagiku, moral philosophy yang dianjurkan mereka bukanlah bagus sangat, atau tak keterlaluan untuk dianggap sebagai banyak menyimpang.

Walaupun Pawan dalam Bajrangi Bhaijaan lurus bendul dan perwatakan sepertinya sangat sukar dicari dalam kehidupan realiti masakini, kita memerlukan lebih ramai sosok riil seperti Pawan dalam kehidupan sebenar. Jika tidakpun seperti Pawan, sekurang-kurangnya mereka yang berpegang dengan prinsip, dengan apa yang mereka katakan. Mungkin ada benda yang mereka secara realiti boleh pragmatikkan dalam praksis mereka. Tapi bukan soal prinsip. Dan mereka (aku berharap aku sebahagian antaranya) kadangkala atau kerapkali terperangkap atau terjerat dengan prinsip sendiri, iaitu banyak benda tak boleh buat berbanding boleh buat. Dan pastilah yang aku maksudkan ini bukan soal fiqhiyah. Tapi jika ada fiksyen begitu (soal fiqhiyah) seperti Pawan dalam cinematik Islami, menarik juga untuk ditonton. Nampaknya karyawan Hindustan lebih berani untuk menerokai hubungan keagamaan antara Hindu, Islam juga Syi'ah. Watak kejujuran dan berpegang teguh pada prinsip makin memudar, sementara watak yang penuh penipuan untuk hidup ditonjol.

Macam biasa, sekadar berpendapat.






Tiada ulasan:

aktif

Pak Zin masa jumpa baru ni, kata gw aktif betul. Ya, itu memanglah menjadi tujuan gw bila gw buka kedai Toko Buku Rakyat ini. Supaya gw ada ...