Isnin, 26 Oktober 2020

Semua salah syaitan dan iblis.

 Aku cuba membuka diriku pada sebarang kemungkinan. Ini caranya otakku berfungsi. Mungkin ada kebenaran di pihak sana. Mungkin ada kebenaran di pihak lawan. Aku cuba mendengar semua. Sebelum masuknya era Covid-19 ini, iaitu masih di awal tahun ini, Lepat teruk diserang kiri dan kanan. Utamanya selepas dia terserempak dengan Dr. Kamilin (seorang Salafi) di sebuah kedai makan. Mamak mungkin. Kemudian seterusnya aku tertengok seorang lagi Ustaz, yang aku rasakan seorang Asha'irah. Berdasarkan metod-metod yang digunakannya. Ciri-ciri Kalam nampak ketara pada penghujahannya. Namanya Ustaz Noor Deros (UND). Dia dilihat mengungguli dalam kemahiran dan isu yang diperkatakannya. 

Sepanjang musim Covid-19 sehingga PKPPPPP (aku dah tak ingat apa semua PPP ini) ini semua, banyak masa dihabiskan menyendiri dan menonton serta mendengar pelbagai jenis kuliah. Ternyata tahun 2020 tidaklah seindah yang diimaginasikan kartun majalah Rileks!. Jadi aku menghabiskan banyak masa dengan mendengar pelbagai jenis kuliah agama. Ustaz Auni pun aku dengar juga okey. Jadi aku membuka telinga aku kepada sebarang kemungkinan. Kerana aku mungkin dah sekular terok.. Jadi aku perlukan anekdot.. ups.. maaf. Antidot. Mungkin boleh melunturkan sedikit sebanyak warna hitam yang berdaki dalam rohani aku. Jadi aku dengar segala jenis bicara mereka. 

Bila aku memberi perhatian yang sungguh pada UND, aku nampak dia begitu memfokuskan problematiknya pada Jin, Sihir, Batiniah. Ini antara sentral utama pokok perbahasannya bila aku dengar. Aku nampak semua benda dia cuba salahkan pada syaitan. Aku ada berfikir juga, mungkin betul apa yang dia cuba cakapkan. Mungkin benar ada gerakan syaitan di luar sana yang cuba menghancurkan umat Islam. Mungkin. Mungkin benar. Aku layankan sahaja. Walaupun hati aku meronta-ronta minta dilepaskan dari belenggu kemerapuan ini. Tapi bagaimana jika benar? 

Tapi itulah, dalam masa yang sama manga Sandland karya Toriyama masih menggamit aku. Cerita Sherif Rao mencari puak syaitan untuk meminta pertolongan kerana umat manusia telah menghancurkan bumi dengan siri peperangan. Kata-kata Pakcik Pencuri (begitu terjemahan manga cetak rompak edisi BM 77 ini) sangat mencuit hati:



Tiada ulasan:

aktif

Pak Zin masa jumpa baru ni, kata gw aktif betul. Ya, itu memanglah menjadi tujuan gw bila gw buka kedai Toko Buku Rakyat ini. Supaya gw ada ...