Sabtu, 18 September 2021

Rekomen

 Dalam dunia yang serba canggih dan sangat laju ini, kita tak akan dapat mampu mengejar semua benda. Kita yang dimaksudkan ini pastilah termasuk aku sekali, yakni generasi muda 40 tahun ke bawah. Yang berada di atas aku, lagilah. Atau generasi mak ayah aku yang 60 tahun ke atas. Memang dunia kini sudah begitu jauh, canggung dan cukup aneh untuk mereka. Segala yang mereka belajar suatu masa dulu (jika mereka pernah ke sekolah) atau pergi mengaji di masjid mendengar ustaz mengajar, pasti tidak sama dengan realiti dunia masa kini. Apatah lagi jika para ustaz mengajar tentang pasif, pesimis, dan persoalan akhir zaman tentang Dajjal dan etc etc. 

Tapi jika ada orang rekomen atau sarankan sesuatu pada kita, itu lebih baik dan lebih mudah. Saranan, cadangan atau rekomen (dari recommend) ia memudahkan untuk kita buat keputusan dalam dunia yang serba-keputusan ini. 

Nak tengok cerita apa sebagai misal di Netflix juga lebih baik atas saranan. Sebab kita tak akan terkejar pelbagai cerita yang dimasukkan di sana. Apatah lagi kini dengan pelbagai saluran alternatif yang ada (Astro dan TV sudah lama ditinggalkan generasi baru) membuatkan kita semakin hari semakin kelabu mata nak tengok yang mana. Akhirnya Netflix ini sekadar saluran menambahkan pendapatan kaum cukong sahaja. Kita terus dilemaskan dalam sekian banyak cerita demi cerita demi cerita. Atau fiksyen demi fiksyen demi fiksyen. Walhal realiti yang sebenar makin menghimpit cuba dilupakan. Jika Marx berkata dulunya Agama Itu Candu, pada hari ini mungkin Netflix itu sendiri yang candu. Melupakan beban pekerjaan seharian. Melupakan kesakitan ditindas majikan di tempat kerja, sebagai penghantar makanan, rider, gaji dibayar murah, tak dibayar gaji, gaji minima tak dapat dsbnya. Jadi Netflix dll yang begitu banyak cerita membuatkaan kita berasa rileks atau lega. 

Cumanya aku dah tak download apa2 cerita sekarang ni.

Tiada ulasan:

aktif

Pak Zin masa jumpa baru ni, kata gw aktif betul. Ya, itu memanglah menjadi tujuan gw bila gw buka kedai Toko Buku Rakyat ini. Supaya gw ada ...