Sabtu, 27 Jun 2020

Akira Toriyama yang mantap!

Akira Toriyama yang mantap. Selain baru-baru ini ada aku beli Dragon Ball (yang terpisah-pisah volume-nya), aku juga kembali mengulang Dragon Ball baik di edisi cetak yang aku beli, juga di Mangakakalot (sebuah web manga Jepun berbahasa Inggeris). Selain edisi hitam-putih, edisi berwarna juga menarik sekali. Cuma nampaknya seperti kata Eddy (bekas mentorku dulu), hitam-putih lebih memberikan inspirasi+imaginasi yang tak terbayangkan. Apatah lagi jika tidak bergerak seperti anime/live action. Komik ada kekuatannya yang tersendiri. 

Dan Akira Toriyama aku lihat hebat kerana menghasilkan karya yang panjang dan superb seperti Dragon Ball yang awalnya bermula seperti Journey to the West. Aku agak Akira Toriyama perlahan-lahan mengubah haluan apa yang ditulisnya itu. Ya, kerana nampak ketara perubahan dari Pertandingan Kungfu Antarabangsa dengan siri-siri seterusnya. Mungkin pengaruh utama kepada Toriyama adalah game, filem, juga action figures serta fesyen-fesyen terkini. Ini yang membentuk atau memberi rupa kepada Dragon Ball. Dan bila aku maksudkan Dragon Ball itu, aku tak maksudkan Dragon Ball selepas Dragon Ball Z (baik GT, Super dll). Lain-lain selepas Dragon Ball Z lebih banyak mengarut dan tiada 'kesan Toriyama'. Toriyama aku lihat sangat 'partikuler' dalam mereka watak (emosi) termasuk latar dan pertarungan (antara elemen penting dalam karya-karya Toriyama.

Bagaimanapun yang paling aku suka dan nak kumpulkan adalah karya-karya pendek Toriyama. Ianya seperti cerpen dalam dunia sastera. 'Cerpen-cerpen' Toriyama ini ada kesan yang lain. Ataupun cerita pendek/satu volume seperti Kajika, Sandland, juga Cowa antara manga Toriyama yang sangat superb bagi aku. Dragon Ball lebih mainstream (juga futuristik, satu lagi elemen Toriyama) tetapi Kajika, Sandland, Cowa, lebih deep. 

Membaca semula Dragon Ball ini menunjukkan pernah suatu masa dulu sekitar 1984, Toriyama memulakan suatu projek jangka panjang yang benar-benar menaikkan namanya ke seluruh dunia. Semua anak-anak yang membesar tahun 90an sangat menikmati dan bertemankan Dragon Ball. Terima kasih Toriyama kerana berkarya untuk kami. Pengalaman yang menyeronokkan lagi mencengangkan: membaca manga dan terpaku di depan tv -diselang-seli iklan snek Apollo.

Tiada ulasan:

aktif

Pak Zin masa jumpa baru ni, kata gw aktif betul. Ya, itu memanglah menjadi tujuan gw bila gw buka kedai Toko Buku Rakyat ini. Supaya gw ada ...