Sabtu, 7 November 2020

Banyak tulis pasal anime dan manga di sini

 Yalah. Aku rasa lebih rileks bila aku tulis pasal hal ini di sini. Di FB lebih tegang. Aku rasa nikmat menjadi budak 80an-90an adalah tentang pop-culture seperti anime dan manga. Nikmat yang seperti ini jarang diperolehi oleh mereka yang atas pada generasi itu, atau generasi selepas itu. Ada budak-budak aku tanya pasal Naruto pun tak kenal, tak faham. Aku pun tak fahamlah budak-budak sekarang tengok benda apa. Kesian pada mereka. Sudahlah ruang mereka semakin kontot (maksud aku ruang secara literal-fizikal) (yang masalah seliteral seperti ini jarang pula mendapat porsi atau perhatian puak Wahabi-Salafi-Zahiri), ruang fikiran mereka pun aku nampak kontot juga. Sampai tak kenal apa benda ni, letih jugalah jadi budak-budak zaman sekarang. Puitika (poetry, sastrawi) tak ada. Literatur bagus tak ada. Apa yang ada pada mereka? 

Tapi ada anime baru yang aku layan juga. Grafiknya cantik. Lagunya pun sedap. Cekidot. 






Tiada ulasan:

aktif

Pak Zin masa jumpa baru ni, kata gw aktif betul. Ya, itu memanglah menjadi tujuan gw bila gw buka kedai Toko Buku Rakyat ini. Supaya gw ada ...